frozen shoulder

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder of stijve schouder begint vaak met pijn rondom de schouder, soms met uitstraling naar de schouder toe.

Als bewegen van de arm pijn doet, dan beweegt men de schouder vaak een stuk minder, hierdoor kan de schouder “vast” te komen zitten. Dan kan het zelfs pijn gaan doen als de arm stilgehouden wordt. Soms wordt de pijn minder als de schouder helemaal vast zit en is de stijfheid van de schouder juist het probleem.
Omdat de schouder helemaal vast kan zitten heeft deze aandoening de naam frozen shoulder gekregen.

De klachten bestaan gemiddeld gezien uit meerdere fasen, namelijk:

• De bevriezing en verstijvende fase
    Deze fase duurt enkele weken tot gemiddeld negen maanden. De pijn in de schouder wordt langzaam erger en kan als zeer hevig worden ervaren. De pijn kan uitstralen tot in de bovenarm en zelfs de onderarm. Aan- en uitkleden, iets uit een hoge kast pakken en autorijden is pijnlijk en kan hevige pijnscheuten geven. Je hebt ook pijn in rust, dus als je niets doet, en zelfs ’s nachts. De bovenrug en nek kunnen eveneens pijn gaan doen. Je schouder wordt steeds stijver. In deze fase is het niet verstandig om je schouder te forceren.
  • De bevroren fase
    Deze fase duurt gemiddeld vier tot negen maanden. De pijn in de schouder neemt langzaam af, maar de stijfheid blijft.
  • De ontdooiende fase
    Deze fase duurt gemiddeld vier tot twaalf maanden. De pijn verdwijnt volledig en de beweeglijkheid komt langzaam terug tot (nagenoeg) normaal.

De belangrijkste oorzaak van deze klacht is dat men niet meer kan of durft te bewegen. Soms deze klachten ook:

• Na een val op de schouder
  • Na een breuk van schouder/bovenarm/sleutelbeen
  • Na een schouderoperatie (als niet goed geoefend wordt na de operatie)

Stress en voortdurende spanning