golferselleboog

Wat is een golferselleboog?
Een golferselleboog is een overbelasting van pezen en/of spieren van de onderarm van de polsbuigers. De aanhechtingen van de pezen van deze spieren zitten aan de binnenkant van de elleboog. De naam golferselleboog is wat misleidend omdat slechts bij een klein percentage personen de klachten door golfen komen.

De meeste voorkomende klacht is een pijnlijke plek op het bot aan de binnenzijde van de elleboog. Soms straalt deze pijn uit naar de onderarm/hand. Zelfs als de arm niet belast wordt kan de pijn aanwezig blijven. Vooral het ballen van de vuist en buigen van de pols zijn pijnlijk.

Als de klachten niet worden behandeld kan deze aandoening chronisch worden.

De belangrijkste oorzaak is een overbelasting van de spieren in de onderarm die de hand/pols buigen.

De golfersarm komt veel voor bij mensen die een muziekinstrument (bijv. gitaar of viool) bespelen, bij sporten zoals klimmen en golfen, bij mensen die veel op de computer moeten werken en bij ambachtelijke activiteiten als houthakken, schilderen of hameren.