Impingement / subacromiaal pijnsyndroom

Wat is Impingement / subacromiaal pijnsyndroom?

Bij deze klachten is de ruimte onder het schouderdak verkleind. Hier lopen een aantal pezen, een slijmbeurs en het kapsel. Als de ruimte onder het schouderdak kleiner wordt dan kunnen deze structuren klem komen te zitten, vandaar de term ‘impingement’, wat voor inklemming staat. Vaak wordt de ruimte kleiner door zwelling/ontsteking van de structuren onder het schouderdak of kalkafzettingen.

Impingement ontstaat dus voornamelijk doordat er andere problemen in de schouder aanwezig zijn, bijvoorbeeld een peesontsteking.
Meestal wordt er pijn ervaren bij het omhoog heffen van de arm of het draaien van de schouder.

Vaak is het niet mogelijk/ pijnlijk om op de schouder te gaan liggen.

Zoals hierboven beschreven heeft impingement  vaak onderliggende klachten, daardoor kunnen er veel oorzaken zijn voor het ontstaan van deze klachten. Een aantal redenen voor het ontstaan van deze klachten zouden kunnen zijn:

• Overbelasting van de schouder
  • Instabiliteit schouder
  • Hypermobiliteit
  • Leeftijd (de kwaliteit van het peesweefsel neemt soms wat af naarmate mensen ouder worden)