slijmbeursontsteking Schouder

Wat is een slijmbeursontsteking in de schouder?

Om aantal schouderspieren over een bot in de schouder te laten lopen ligt er tussen de pezen van deze spieren en het bot een gevuld zakje vloeistof, dit wordt de slijmbeurs genoemd. De slijmbeurs zorgt ervoor dat de wrijving tussen de pees en het bot met zo minimaal mogelijk is.

Als deze structuur gaat ontsteken door bijvoorbeeld een overbelasting, dan wordt er gesproken over een slijmbeursontsteking.

Een slijmbeursontsteking in de schouder gaat gepaard met veel pijn. Vaak is de pijn de hele dag aanwezig en vaak neemt de pijn bij inspanning van de schouder snel toe.
In sommige gevallen ervaart men uitstraling naar de arm of naar de nek toe.

Ook is een bewegingsbeperking een veel voorkomende klacht, meestal is de functie van de schouder boven de 90% minimaal (zowel in voorwaartse als zijwaartse richting)

Een slijmbeursontsteking kan vele oorzaken hebben, overbelasting is de voornaamste. Vooral boven de macht werken kan deze klachten veroorzaken.
Daarnaast spelen in sommige gevallen een instabiliteit van de schouder of eventuele kalkafzettingen op de pezen in de schouder een rol.