acute lage rugpijn

Wat is acute lage rugpijn?

De meeste voorkomende klacht in de onderrug wordt acute of aspecifieke lage rugpijn genoemd. Dit is een klacht die, over het algemeen, zonder aanwijsbare oorzaak ontstaat, dit is zo bij ongeveer 90% van alle mensen met lage rugpijn. Tussen de 50% en 90% van de volwassenen zal ooit in zijn leven een episode van lage rugpijn doormaken.

De klacht komt het meest voor bij mensen met de leeftijd tussen de 35 en 55 jaar. Het beloop is vaak gunstig, binnen 6 weken zijn de meeste mensen weer klachtenvrij.

De klachten die mensen hebben bij acute lage rugpijn verschillen erg per persoon. De klachten die je wel vaak ziet zijn:

• Pijn onderrug
  • Beperking van de beweeglijkheid, stijfheid van de onderrug
  • Soms uitstraling naar bil en/of benen
  • Soms moeite/pijn bij opstaan

Oorzaak
Zoals eerder gesteld is de directe oorzaak van vaak niet bekend. Er zijn wel een aantal factoren die de kans op deze klachten vergroten, namelijk:

• Overgewicht
  • Matige stabiliteit rug/buik (core stability)
  • Verkeerde houding
  • Weinig beweging
  • Piekmoment van de belasting van de rug (bijv. omspitten van tuin)