Hielspoor/ fasciitis plantaris

Wat is een hielspoor?

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Dit wordt peesplaatontsteking of fasciitis plantaris genoemd. Typische symptomen zijn pijn onder de hiel bij lang staan of lopen.

Hielspoor / peesplaatontsteking is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn. Meer dan 10% van de mensen heeft er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er gemiddeld vaker last van dan mannen. De meeste patiënten zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen, en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn. Soms gaat het zelfs vanzelf over.

Deze aandoening heeft vaak de volgende klachten tot gevolg:

• Stekende pijn onder de hak (soms het gevoel van “in glas staan”)
  • ‘S morgens is de pijn vaak het hevigst
  • Voet kan niet goed belast worden, de pijn wordt erger gedurende bijv. wandelen
  • Vaak ook kuitklachten

Er zijn een aantal factoren die een grote rol kunnen spelen bij het ontstaan van deze klacht:

• Standafwijking van de voet, (neigend naar) platvoet
  • Overgewicht
  • Slecht schoeisel
  • Matig/slecht looppatroon

Daarnaast is aangetoond dat deze klachten ook vaak in verband staan met klachten van de kuit. Bij onderzoek wordt dus ook vaak naar het onderbeen gekeken.